OFFERED LEVELS AT THE FACULTY OF EDUCATION (Western Can)

All six levels have separate examinations and are adapted for all ages and different segments of the population:

DELF Primaire (Primary DELF) - Designed for elementary school children & subdivided into 3 levels: A1-1; A1 and A2
DELF Scolaire (Secondary DELF) - Designed for secondary schools that have integrated the DELF as an integral part of their curriculum (A1, A2, B1, B2)
DELF tous publics (Public DELF) - Designed for individuals who want to receive an official certificate attesting their French proficiency for international mobility, or in order to integrate a francophone university (A1, A2, B1, B2 levels)
DALF - Designed for individuals with an advanced proficiency level of French

CEFR

DELF/DALF

User

A1

DELF A1

 

Basic

A2

DELF A2

B1

DELF B1

 

Independent

B2

DELF B2

C1

DALF C1

 

Proficient

C2

DALF C2

 


 

Global Scales

A1 - can understand and use familiar everyday expressions and very basic phrases aimed at the satisfaction of needs of a concrete type. Can introduce him/herself and others and can ask and answer questions about personal details such as where he/she lives, people he/she knows and things he/she has. Can interact in a simple way provided the other person talks slowly and clearly and is prepared to help.

A2 - can understand sentences and frequently used expressions related to areas of most immediate relevance (e.g. very basic personal and family information, shopping, local geography, employment). Can communicate in simple and routine tasks requiring a simple and direct exchange of information on familiar and routine matters. Can describe in simple terms aspects of his/her background, immediate environment and matters in areas of immediate need.

B1 - can understand the main points of clear standard input on familiar matters regularly encountered in work, school, leisure, etc. Can deal with most situations likely to arise whilst traveling in an area where the language is spoken. Can produce simple connected text on topics which are familiar or of personal interest. Can describe experiences and events, dreams, hopes & ambitions and briefly give reasons and explanations for opinions and plans.

B2 - can understand the main ideas of complex text on both concrete and abstract topics, including technical discussions in his/herfluencyncy and spontaneity that makes regular interaction with native speakers quite possible without strain for either party. Can produce clear, detailed text on a wide range of subjects and explain a viewpoint on a topical issue giving the advantages and disadvantages of various options.

C1 - can understand a wide range of demanding, longer texts, and recognise implicit meaning. Can express him/herself fluently and spontaneously without much obvious searching for expressions. Can use language flexibly and effectively for social, academic and professional purposes. Can produce clear, well-structured, detailed text on complex subjects, showing controlled use of organizational patterns, connectors and cohesive devices.

C2 - can understand with ease virtually everything heard or read. Can summarize information from different spoken and written sources, reconstructing arguments and accounts in a coherent presentation. Can express him/herself spontaneously, very fluently and precisely, differentiating finer shades of meaning even in the most complex situations.


Niveaux

A1 - peut comprendre et utiliser des expressions familières de la vie quotidienne et des phrases simples visant à satisfaire les besoins d'un type concret. Peut se présenter et présenter d'autres personnes, ainsi que poser et répondre à des questions sur des détails personnels tels que l'endroit où il/elle vit, les personnes qu'il/elle connaît et les choses qu'il/elle possède. Peut interagir de manière simple à condition que l'autre personne parle lentement et clairement et soit prête à aider.

 

A2 - peut comprendre des phrases et des expressions fréquemment utilisées liées à des domaines d'une pertinence immédiate (par exemple, des informations personnelles et familiales simples, des achats, la géographie locale, l'emploi). Peut communiquer dans des tâches simples et routinières nécessitant un échange d'informations simple et direct sur des sujets familiers et courants. Peut décrire en termes simples des aspects de son passé, de son environnement immédiat et des sujets de nécessité immédiate.

 

B1 - peut comprendre les points principaux d'une entrée claire et standard sur des sujets familiers régulièrement rencontrés au travail, à l'école, dans les loisirs, etc. Peut faire face à la plupart des situations susceptibles de survenir en voyageant dans une région où la langue est parlée. Peut produire un texte connecté et simple sur des sujets familiers ou d'intérêt personnel. Peut décrire des expériences et des événements, des rêves, des espoirs et des ambitions, et donner brièvement des raisons et des explications pour des opinions et des projets.

 

B2 - peut comprendre les idées principales d'un texte complexe sur des sujets concrets et abstraits, y compris des discussions techniques dans sa/sonfluence et spontanéité qui rendent possible une interaction régulière avec des locuteurs natifs sans tension pour l'une ou l'autre partie. Peut produire un texte clair et détaillé sur un large éventail de sujets et expliquer un point de vue sur un problème d'actualité en exposant les avantages et les inconvénients de différentes options.

 

C1 - peut comprendre une large gamme de textes longs exigeants et reconnaître un sens implicite. Peut s'exprimer de manière fluide et spontanée sans chercher évidemment ses expressions. Peut utiliser la langue de manière flexible et efficace à des fins sociales, académiques et professionnelles. Peut produire un texte clair, bien structuré et détaillé sur des sujets complexes, démontrant une utilisation maîtrisée de schémas organisationnels, de connecteurs et de dispositifs cohésifs.

 

C2 - peut comprendre facilement tout ce qui est entendu ou lu. Peut résumer des informations provenant de différentes sources parlées et écrites, reconstruisant des arguments et des récits dans une présentation cohérente. Peut s'exprimer spontanément, très couramment et précisément, différenciant des nuances plus fines de sens même dans les situations les plus complexes.